Děkujeme všem, kteří se na vzniku naší přírodní zahrady podíleli svou prací, nápady a sponzorskými dary.
Rodičům a přátel školy: rodina Srokova, Chlopčíkova, Švarcova, Stavianisova, Peterkova, Štenclova, Šimíkova,Kolaříkova, Mackova, Orlova, Látalova, Audyova, Koudelkova, Švajdova, Banášova, Reindlova, Modlákova, Krmelova, Hanúskova, Štindlova, Kňazovčíkova, Pecova, Šaroši, Seibertova, Gvizdova, Šabatova, Nezvalova.
Motto: „Řekni mi a já zapomenu, ukaž mi a já si zapamatuji, nech mě udělat a já to pochopím.“ Čínské přísloví.
Záměrem projektu je revitalizovat přední část zahrady u MŠ Mikulovice v okrese Jeseník .Cílem přeměny je vytvoření přírodě blízké členité zahrady umožňující dětem rozmanitou, nerušenou a samostatnou hru, která jim zajistí přirozený rozvoj. Přírodní zahrada bude splňovat požadavky dětí a zároveň bude šetrná k životnímu prostředí. Navíc bude finančně výhodná a trvale udržitelná .Zahrada bude již od počátku tvořena z velké části svépomocí a se zapojením dobrovolníků. Tím docílíme zlepšení komunikace obyvatel obce. Pravidelné konání společenských aktivit pak umožní kontinuální setkávání a poznávání se.
1. Vytvoření přírodní zahrady s mnoha živými herními prvky, část před školkou.
Děti společně s dospělými vytvoří před školkou přírodní zahradu s různorodými herními prvky. Zde budou moci pozorovat život zvířátek (hmyz, ptáci apod.) a postupně tvořit zahradu tak, jak poroste. Sami také budou pěstovat a ochutnávat mnoho jedlých rostlin, které jsou ve studii zakomponovány. Prostory jsou zde proto koncipovány tak, že je lemují živé ploty z volně rostoucích keřů, někde jsou ploty navrženy jako jedlé. Většina ostatních dřevin je taktéž jedlých. Pomocí stromů a keřů zde budou vytvořená místa, jež poslouží jako schovávačky pro děti, ale jsou zde zanechané i volné plochy, kde se děti mohou „rozběhnout“. Je myšleno i na pěstební plochy, kde budou moci děti pozorovat, jak jim „roste jídlo“. Nechybí zde ani stezka pro koloběžky, pojatá jako štětová cestička provázející zahradou. Co se týče stávajících prvků, byla vyvinuta snaha je zachovat, případně vymyslet, jak by se daly renovovat. Největší změnu prodělají pískoviště. Stávající pískové plochy budou zanechány, ale okraje k sezení budou nově částečně z neosámovaných fošen na sezení a částečně tvořeny kulány. Na pískoviště budou navazovat kulány, které ohraničí další experimentální místa, v nichž budou například oblázky, kamínky, šišky, kůra, jehličí, bahniště apod. Kulány zároveň mohou sloužit jako balanční prvek. V prostoru před školkou je navíc nad pískovištěm navržena treláž z kulánů a ocelových lanek (místo střechy) pro jedlé popínavky, jež budou tvořit stín.
Přírodní zahrada umožní:
2. Posílení komunitního života v obci
Prostor v okolí školky bude oživen dětmi společně s dospělými. Protože tvorba zahrady je kontinuální proces dá se předpokládat, že bude vytvořeno místo k pravidelnému setkávání a tím vznikne nová cesta k posílení komunitního života v obci.
3. Znevýhodněné děti
Bude vytvořen prostor, kde se budou cítit dobře i děti s různým typem znevýhodnění.
4. Po realizaci projektu
Ukončením realizace celého projektu bude nastartován dlouhodobý proces života přírodní zahrady. Tým zaměstnanců školky bude plánovat a podporovat jednak každodenní aktivity dětí na zahradě, ale i pravidelné setkávání dětí s dospělými při zahradničení, údržbě zahrady a slavnostech a akcích školy. Zahrada bude otevřená návštěvám dětí a rodičů z obce.
1. Rozšíření vegetačních prvků – doplnění rozličných forem domácích druhů zeleně
Výsadba domácích druhů stromů a keřů – děti se seznámí a rozšíří své znalosti v oblasti přírody s domácími druhy stromů (jeřáb, mišpule, muchovník apod.) a keřů (bez, dřín, maliník, ostružiník apod.). Ty zajistí dětem plody jak k přímé konzumaci, tak ke hrám a výtvarným činnostem v různých obdobích roku. Zřízení produkční zahrádky, bylinková zahrádka – pěstební a výsevové plochy povedou děti k zodpovědnosti a trvalé péči o přírodu. Svým přičiněním zajistí částečný přísun čerstvé a domácí produkce zelenin, ovoce a bylinek do školní jídelny a budou tak moci rozpoznat viditelný chuťový a kvalitativní rozdíl pěstěné a kupované produkce.
2. Obnova a doplnění herních a zahradních prvků:
3. Výukové programy:
4. Spolupracující osoby a organizace a jejich přínosy pro projekt:
V rámci projektu budou ke tvůrčí nebo finanční spoluúčasti přizváni:
Výstupy projektu:
Sokolská 475, 790 84 Mikulovice